mapa witryny

2015/2016

3 marca 2016r.

Drugie miejsce hotelarzy – IX Dzień Hotelarza w ZSPS w Poznaniu

Hotelarze z klasy 3b TH, Alicja Lektarska oraz Grzegorz Piasecki uczestniczyli w zmaganiach konkursowych w ramach IX Dnia Hotelarza w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego w Poznaniu.
     Konkurs obejmował zagadnienia z tematyki przedmiotu Obsługa konsumenta oraz znajomości języków obcych. W czasie zadań konkursowych Nasi Uczniowie musieli m.in. odpowiedzieć na pytania ogólne dotyczące przedmiotów zawodowych, rozróżnić szkło gastronomiczne, nazwać sztućce używane w gastronomii oraz odpowiedzieć czego dotyczyły scenki w językach: niemieckim oraz angielskim.
     Nasi Uczniowie po 6 rundach i dogrywce zajęli drugie miejsce!
     Serdecznie gratulujemy i czekamy na dalsze sukcesy.

9 lutego 2016r.

Dzień zawodowy

We wtorek, już po raz trzeci zorganizowaliśmy w naszej szkole spotkanie z gimnazjalistami. Co roku w ramach „Dnia zawodowego” przygotowujemy dla młodzieży z okolicznych gimnazjów warsztaty, podczas których mogą w praktyce poznać specyfikę pracy w różnych zawodach. W tym roku gościliśmy uczniów z Gimnazjum nr 1 i Gimnazjum nr 2 w Mosinie, Gimnazjum z Rogalina i Rogalinka, Gimnazjum ze Starych Oborzysk i Racotu oraz Gimnazjum z Borowa i Pecnej. Łącznie odwiedziło nas w tym dniu stu pięćdziesięciu gimnazjalistów klas trzecich, którzy już dzisiaj stoją przed trudnym wyborem dalszego kierunku kształcenia. Z tego powodu postanowiliśmy wyjść im naprzeciw i zapewnić możliwość zdobycia wiedzy na temat różnych zawodów i sprawdzenia swoich predyspozycji w niektórych z nich.
     Na gimnazjalistów spoza Mosiny, o umówionej godzinie, czekał pod szkołą autokar wraz z doradcą zawodowym z Zespołu Szkół w Mosinie – panią Anną Małecką, która już podczas podróży zapoznawała naszych gości z szerokim wachlarzem zawodów, jakie można zdobyć kształcąc się w Zasadniczej Szkole Zawodowej naszego Zespołu Szkół. Uczniowie dowiedzieli się jak zdobyć praktykę w wymarzonym zawodzie i do kogo zwrócić się o pomoc w przypadku trudności.
     Na miejscu czekały na nich już kolejne atrakcje – zmierzenie się w praktyce z niektórymi zadaniami wykonywanymi na co dzień przez logistyków i hotelarzy. Zaraz po oficjalnym przywitaniu gości przez Dyrektora Zespołu Szkół – pana Pawła Zawieję, zostali oni zaproszeni do zawodowej przygody.
     Warsztaty hotelarskie rozpoczęły się od przedstawienia tajników zawodu przez prowadzących pokaz. Gimnazjaliści dowiedzieli się z niego, jakich predyspozycji uczą się przyszli hotelarze w naszym Zespole Szkól. Zostali zapoznani z pracą hotelarzy oraz ich planami na przyszły rok.
     Następnie młodzież gimnazjalna obejrzała scenki hotelarskie, dotyczące profesjonalnej obsługi gości w hotelu. Znalazło się tutaj miejsce na odrobinę humoru w postaci zbłąkanego Clowna, który chciał wynająć pokój. Kolejne zadania należało potraktować poważniej, ponieważ polegały one na wymeldowaniu gościa w języku niemieckim, a także powitaniu gościa VIP przez dyrektora hotelu.
     Gimnazjaliści mieli okazję do obejrzenia filmu na temat housekeepingu, prezentującego przygotowania służby pięter do sprzątania w pokojach gości. Zasłuchana młodzież, po krótkim wprowadzeniu, zmagała się z zadaniami konkursowymi ze znajomości języka angielskiego. Należało odpowiedzieć na trzy pytania, dotyczące przedmiotów w wózku pokojowej oraz procedur wchodzenia do śpiącego lub zapracowanego gościa. Młodzież wzięła również udział w konkursie z języka niemieckiego, w którym musiała opowiedzieć, czego dotyczyła scenka zaprezentowana przez uczniów 3 klasy hotelarskiej. Dzięki tym krótkim konkursom uczniowie gimnazjów dowiedzieli się, że dobry hotelarz musi posługiwać się co najmniej dwoma językami obcymi.
     W dalszej części pokazu hotelarskiego zaprezentowano techniki składania ręczników. Młodzież przekonała się, że ułożenie łabędzia czy słonia z ręcznika jest bardzo prostym sposobem na uatrakcyjnienie wyglądu łóżka w pokoju hotelowym.
     Ponadto gimnazjaliści obejrzeli wzorcowo przygotowany przez uczniów klasy drugiej i trzeciej technikum pokój hotelowy oraz spróbowali słodkiego poczęstunku.
     Pokaz hotelarski cieszył się dużym zainteresowaniem, a młodzież wychodziła z niego z uśmiechami na twarzach. Dla naszych hotelarzy był to doskonały moment, aby utrwalić zdobytą wiedzę i wykorzystać ją w praktyce.
     Gimnazjaliści mieli także okazję obejrzeć szkołę po remoncie i przekonać się, jak wygląda codzienna praca w Zespole Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie. Przyglądali się prowadzonym zajęciom, oglądali pracownie przedmiotowe i zawodowe, zwiedzili bibliotekę szkolną i nowoczesne obiekty sportowe.

21 grudnia 2015r.

I WIGILIA HOTELARSKA W NASZEJ SZKOLE

Miesiąc grudzień 2015 dla naszych Hotelarzy był miesiącem wytężonej pracy. Podczas zajęć obsługi konsumenta klasa III b Technikum Hotelarskiego przygotowywała potrawy i wypieki wigilijne, ponieważ po raz pierwszy w historii Szkoły zorganizowano wspólną wigilię Hotelarską dla klasy I, II i III wraz z opiekunami i zaproszonymi gośćmi.
     Pierwszymi wypiekami, które przygotowano na wigilie były kruche maślane ciasteczka z cukrem, które udały się wyśmienicie, aż baliśmy się czy coś na tą wigilię zostanie, ponieważ rozpływały się w ustach i nawet na ciepło znikały w mgnieniu oka, ale opiekunowie zadbali o to aby zostały odpowiednio przechowane i aby dotrwały do wigilii.

Kolejną potrawą wigilijną, którą mogliśmy przygotować wcześniej były pierogi z serem i ziemniakami oraz z kapustą i grzybami. Uczniowie docenili ile pracy potrzeba, żeby takie pierogi powstały.

Kolejne potrawy sporządzano w dzień wigilii hotelarskiej. Uczniowie podzieleni zostali na trzy grupy i przygotowywali od samego rana takie wypieki i potrawy jak:
- pierniki – które jako pierwsi skosztowali zaproszeni goście na konkursie Savoir–vivre ze szkoły w Strykowie, a później zaproszeni goście na wigilię i sami hotelarze,
- smażona rybka,
- sałatka ziemniaczana wraz z własnoręczną dekoracją.
     Nasi nauczyciele obsługi konsumenta przygotowywali również potrawy (kapusta z grzybami przygotowała Pani Pajączek, a barszcz z uszkami Pani Adamczak), ponadto służyli dobra radą, udzielali wskazówek jak udekorować poszczególne potrawy czy wypieki oraz wykonać dekoracje i ustawienie stołów oraz wykonać zaproszenia dla gości na wigilię.

Celem głównym tych zajęć było zapoznanie uczniów z technikami sporządzania potraw wigilijnych metodami tradycyjnymi i z wykorzystaniem żywności wygodnej, tak aby w przyszłości potrafili sami sporządzać poszczególne potrawy wigilijne kuchni wielkopolskiej oraz aby potrafili dekorować stół na wigilię i dobierać odpowiednią ilości zastawy stołowej.
     Zwieńczenie wszystkich wspólnych prac klasy III i II TH była wspólna wigilia hotelarska, którą spędziliśmy w miłej i świątecznej atmosferze, a potrawy przygotowane przez klasę III technikum hotelarskiego wszystkim bardzo smakowały. Wigilię tradycyjnie rozpoczęliśmy od złożenia życzeń i podzielenia się opłatkiem oraz od powitania i przemówień zaproszonych gości. W trakcie słuchaliśmy kolęd i odpoczywaliśmy po wytężonym dniu pracy w kuchni obsługi konsumenta. W nowym roku 2016 to klasa pierwsza i druga będzie już bardziej zaangażowana w przygotowanie kolejnej takiej wspólnej wigilii, już teraz życzymy im kulinarnych sukcesów, a klasie II i III zdanych kwalifikacji T.11 i T.12.
     Życzymy powodzenia i sukcesów w nowym 2016 roku.

8 grudnia 2015r.

Zajęcia hotelarzy
z obsługi konsumenta

We wtorek, klasa IIb TH, podczas lekcji obsługi konsumenta sprawdzała swoje możliwości dotyczące składania serwetek w różne wzory i motywy.
Umiejętności składania serwetek dekoracyjnych zdobywaliśmy na wcześniejszych lekcjach z tego przedmiotu, a właśnie we wtorek odbył się z tego sprawdzian. Aby dostać ocenę celującą trzeba było ułożyć 15 wzorów np. róża, tulipan, korona, stożek, choinka. Wszyscy dzielnie poradzili sobie z zadaniem, postawionym nam przez nauczyciela i zdali egzamin z pozytywnymi wynikami.
Wiktoria Grabarkiewicz IIb TH

25 listopada 2015r.

Zajęcia terenowe hotelarzy

Hotelarze odbyli lekcje terenowe w hotelach: Szablewski, Agro, Poznańskim oraz na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM.
Dzień zaczęliśmy od wizyty w hotelu Szablewski i Agro w Dymaczewie Nowym. Tam zwiedziliśmy obiekty hotelarskie, jednostki mieszkalne oraz zapoznaliśmy się z usługami, które świadczone są gościom hotelowym. Obsługa hoteli podzieliła się z nami swoimi doświadczeniami z pracy w hotelu oraz udzieliła nam niezbędnych informacji o procedurach obsługi gości w trakcie pobytu. W hotelu Szablewski ciekawym doświadczeniem było zapoznanie się z usługami dla osób niepełnosprawnych. W dalszej części wycieczki udaliśmy się do Muzeum Ziemi, które mieści się na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Mieliśmy tam okazję zobaczyć kolekcję meteorytów. Największy znaleziony do tej pory fragment waży 261 kg, kolejny – ponad 150 kg. Podczas zwiedzania dowiedzieliśmy się również jak wyglądało terytorium Polski w dalekiej przeszłości geologicznej – 160, 260, 325, a nawet 420 milionów lat temu. Cofnęliśmy się w czasie do czasów, gdy na terenie naszego kraju znajdowało się gorące, płytkie morze. Muzeum to ogromne zasoby różnych skał, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć i poznać lepiej minerały i skały, o których wcześniej uczyliśmy się na lekcjach geografii. Udaliśmy się także do lapidarium, czyli do ogród skalnego znajdującego się na terenach zielonych przy Instytucie Geologii UAM, kilkadziesiąt metrów od samego muzeum. Na końcu naszego dydaktycznego dnia zwiedziliśmy hotel Poznański, którego dogodne położenie przy autostradzie A2 gwarantuje obecność sporej grupy gości. W hotelu zapoznaliśmy się z nowoczesnymi wnętrzami oraz usługami dodatkowymi, w skład których wchodził kompleks 5 nowoczesnych sal konferencyjnych.

16 listopada 2015r.

OLIMPIADA WIEDZY HOTELARSKIEJ

Już po raz drugi nasi hotelarze wzięli udział w eliminacjach szkolnych OLIMPIADY WIEDZY HOTELARSKIEJ. Tym razem sprawdzano wiedzę z zakresu historii hotelarstwa. Najlepsze okazały się dwie uczennice Marlena Kochanka (IIIb TH) oraz Wiktoria Grabarkiewicz (IIb TH).
Przed dziewczętami okres ciężkiej i wytężonej pracy, już teraz zaproszone zostały do naszej szkolnej biblioteki, w której znajdą odpowiednie pozycje książkowe do odpowiedniego przygotowania się do etapu okręgowego olimpiady. Ponadto mogą zawsze liczyć na pomoc i wsparcie naszych nauczycieli: p. J. Pajączek i p. M. Adamczak. Życzymy owocnej nauki i zakwalifikowania się do etapu finałowego Olimpiady.

9 listopada 2015r.

Zajęcia hotelarzy
Obsługa konsumenta

Dzięki zakupionym pomocom dydaktycznym mieliśmy doskonałe warunki w nowej pracowni obsługi konsumenta do przygotowania wielkopolskiego przysmaku - marcińskich rogali. Przeznaczyliśmy dwie godziny na przygotowanie ciasta, farszu i wypieku rogali. Najwięcej trudności sprawiło nam wtłoczenie powietrza do ciasta, nie zdawaliśmy sobie sprawy, że potrzeba do tego aż tak dużo wysiłku. Rogale udały nam się znakomicie, a czas na zajęciach minął nam w dobrej atmosferze.

20 października 2015r.

Technik hotelarstwa
zajęcia obsługi konsumenta

Od nowego roku szkolnego mamy możliwość realizowania zajęć praktycznych pod kierownictwem pani Marzeny Adamczak w przygotowanej przez szkołę nowej pracowni obsługi konsumenta. Zajęcia te odbywają się na naszych poniedziałkowych dwóch lekcjach. Mamy za sobą przygotowywanie zimnych przystawek, oraz przystawek ciepłych/gorących. Pracujemy w trzy osobowych zespołach, ucząc się wspólnej pracy, szacunku do pracy i stanowiska pracy, a także uczymy się nowych przepisów :) - mamy nadzieję na kontynuowanie naszych zajęć w takiej postaci. Całej klasie bardzo podoba się gotowanie i możliwość otrzymania dobrej oceny. Zazwyczaj są to oceny bardzo dobre, a nawet celujące. W związku z nadchodzącym Świętem Nieodległości i wielkopolską tradycją, planujemy na następnych zajęciach piec rogale marcińskie według przepisu cukierni poznańskiej.

16 października 2015r.

Hotelarze na ”TOUR SALON”

Uczniowie klas pierwszych i drugich naszego technikum (technik hotelarstwa i technik logistyk) pod opieką pani Marzeny Adamczak i pana Krzysztofa Wiącka odwiedzili Międzynarodowe Targi Poznańskie ”TOUR SALON”. W tym dniu promowały się hotele i biura podróży oraz organizacje i stowarzyszenia turystyczne z całego świata. Młodzież miała możliwość zapoznać się z ofertą turystyczną i hotelarską oraz zdobyć przydatne materiały aby jeszcze lepiej przygotować się do zbliżającej się Olimpiady Hotelarskiej, w której nasi uczniowie będą brali udział. Ponadto nasi uczniowie w ramach rozszerzenia z geografii uczestniczyli w III Festiwalu Podróżniczym Śladami Marzeń, w ramach którego wzięli oni udział w dwóch konferencjach „Duch lasów deszczowych” oraz „ Budżetowe śniadanie z kangurami”. Dzięki tym prelekcjom mogli poszerzyć swoją wiedzę z zakresu geografii i dowiedzieć się wielu przydatnych informacji min. jak tanio i bezpiecznie podróżować i zwiedzać Australię. Po konferencji mieli również możliwość udziału w konkursie wiedzy dot. w/w konferencji. Jedna z naszych uczennic z klasy pierwszej technikum hotelarskiego okazała się refleksem i odpowiedziała poprawnie na zadane pytanie zdobywając nagrodę niespodziankę. Po konferencji hotelarze i logistycy udali się jeszcze na ostatnie zwiedzanie stoisk, prowadzili rozmowy i zbierali przydatne materiały informacyjne. Wszyscy byli zadowoleni i pełni wrażeń opuszczali centrum targowe, w przyszłości chcieliby uczestniczyć w podobnych takich imprezach branżowych. Najbliższe targi, które planujemy odwiedzić to Międzynarodowe Targi ITB w Berlinie.

Partnerzy

LAKE HOTEL w Dymaczewie

Szablewski Hotel w Dymaczewie

Zespół Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie

62-050 Mosina, ul. Topolowa 2, tel. 61-81-32-922, e-mail: zsmosina @powiat.poznan.pl