fe_wer (3 kB)   ue_efs (4 kB)

Zagraniczne praktyki hotelarzy z Wodziczki w Mosinie

AKTUALNOŚCI


BERLIN 2018



3 marca 2018r.

Nasz pierwszy weekend w Berlinie

Tak spędzają uczestnicy projektu "Hotelarze z Wodziczki - europejski rynek pracy na Was czeka"swój czas wolny
     W pierwszą sobotę i niedzielę naszych praktyk, nie wszyscy z naszej grupy mieli wolne, ale po pracy udało nam się spotkać i wybrać na pierwsze zwiedzanie miasta wraz z opiekunem. Udaliśmy się do dzielnicy Charlottenburg stacji Zoologischergarten. Swoją podróż rozpoczęliśmy od skosztowania typowej berlińskiej potrawy – smażonych kiełbasek z przyprawą Carry (Carrywurst), następnie udaliśmy się w stronę znanego zabytku w tej części Berlina- Kościoła Pamięci Cesarza Wilhelma (die Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche). Dzisiaj możemy podziwiać ruiny tego kościoła, gdyż został zniszczony podczas bombardowania w listopadzie 1943 r. Początkowo planowano wewnątrz ruiny wznieść szklaną świątynię. Rozpisany konkurs architektoniczny wygrał w marcu 1957 r. Egon Eiermann, który zaproponował usunięcie zrujnowanego kościoła i budowę na jego miejscu nowego. W wyniku publicznej debaty pozostawiono 68 metrową ruinę głównej wieży jako symbol antywojenny. Do niej dobudowano według projektu Eiermanna ośmiokątną nawę, sześciokątną dzwonnicę, czworokątną kaplicę i kruchtę. W 1987 r. świątynia otrzymała krzyż wykuty z żelaza, pochodzącego z więźby dachowej zburzonej katedry z Coventry jako symbol pojednania.
     Kolejnym punktem zwiedzania była przejażdżka piętrowym autobusem linii 100, która rozpoczyna się od dworca Zoo i wiedzie wzdłuż najbardziej znanych zabytków w Berlinie. Mogliśmy zobaczyć z okien piętrowego autobusu min. Bramę ze słoniami (Elefantentor), która prowadzi do ogrodu Zoo, kolumnę zwycięstwa (Siegessäule), kompleks pałacowy Bellevue (Schloss Bellevue), salę kongresową (Haus der Kulturen der Welt), symbol zjednoczenia Niemiec (Brandenburger Tor), Parlament (Bundestag), który zwiedzać będziemy w następny weekend, główną i najbardziej znaną ulicę Berlina pod lipami (Unter den Linden), która wiedzie od bramy Brandenburskiej do wieży TV, mogliśmy tam zobaczyć między innymi ambasadę rosyjską. W związku z bardzo mroźnym powietrzem nie udawaliśmy się już do placu Aleksandra (Alexanderplatz) tylko wróciliśmy tym samym autobusem do najbardziej znanej ulicy handlowej, która znajduje się w okolicy kościoła pamięci (Kurfürstenstraße).
     Niedzielę rozpoczęliśmy równie intensywnie jak sobotę, tym razem każdy chciał zwiedzać co innego, na początku udało nam się zobaczyć i intensywnie zaznajomić się z historią gier komputerowych, a także spróbować swoich możliwości w muzeum gier komputerowych (Computerspielemuseum), które zaproponowało nam nasze biuro Berlink. Kolejne zwiedzanie zaplanowaliśmy na Stadionie Olimpijskim (Olimpiastadion), jednak w związku z tym, że opiekun miał do przejechania sporą odległość z jednego miejsca do drugiego nie udało nam się wejść już do środka, ale zobaczyliśmy jak ogromny jest to stadion z zewnątrz, a szczegółowe zwiedzanie zaplanujemy w innym dogodnym terminie. Na koniec nie obyłoby się bez zwiedzania najbardziej nowoczesnej części Berlina jakim jest Plac Poczdamski (Potsdamer Platz), z słynnym Sony Center, które jest obecnie jednym z przykładów nowoczesnej architektury w Berlinie. Oprócz siedziby firmy, w Sony Center znajduje się kino trójwymiarowe IMAX oraz liczne butiki i restauracje.
     Pozostałe osoby, które nie skorzystały z propozycji biura i opiekuna zwiedzały Berlin we własnym zakresie, równie ciekawie i interesująco. Jutro zaczynamy tydzień, w którym odbywają się największe targi turystyczne na świecie ITB, będziemy obsługiwać turystów z całego świata, życzcie nam powodzenia, a my życzymy Wam miłej nauki i owocnych praktyk w Polsce.

Pozdrawiają
Uczestnicy projektu z Wodziczki wraz z opiekunem




25.02. - 2.03. 2018r.

Praktyki zagraniczne hotelarzy – Berlin 2018

     25 lutego w niedzielny mroźny poranek dziesięcioosobowa grupa hotelarzy z Zespołu Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie wraz z opiekunką, p. Marzeną Adamczak, wyruszyła busami spod budynku szkoły do Berlina. Celem tej wyprawy jest odbycie przez uczniów w zawodzie technik hotelarstwa obowiązkowej czterotygodniowej praktyki – tym razem w berlińskich obiektach hotelarskich. Do wyjazdu uczestnicy projektu przygotowywali się już od początku października. W ramach zaplanowanych zajęć doskonalili swoje kompetencje zawodowe, umiejętności językowe i społeczne. Uczestnicy projektu poznawali walory geograficzne i społeczne Niemiec oraz kulturę jej mieszkańców. Oprócz tego uczestnicy projektu intensywnie szlifowali znajomość języka niemieckiego. W ten sposób chcieliśmy uniknąć sytuacji stresowych aby młodzież mogła poczuć się w nowym miejscu bezpiecznie.
Po przyjeździe do Berlina na dworcu głównym powitała nas przedstawicielka biura BERLINK, która przekazała nam mapy- rozkłady przejazdu metrem, koleją miejską oraz tramwajem czy autobusem oraz bilety i szczegółowe informacje o miejscach naszego pobytu i praktyk zawodowych. Miasto przyjęło nas mroźną ale bardzo słoneczną pogodą. Przez okna taksówki oglądaliśmy miejsca, które w trakcie naszego pobytu w Berlinie z pewnością zwiedzimy.
Pierwsze dni pobytu w Berlinie upłynęły nam na asymilacji do nowego środowisku. Na powitalnym spotkaniu w biurze Berlink poznaliśmy zasady obowiązujące w hotelach i wśród goszczących rodzin. Oprócz tego mieliśmy lekcje języka niemieckiego i wycieczkę po mieście. Czas wolny spędzaliśmy głównie w różnych centrach handlowych i środkach komunikacji miejskiej, zapoznając się z rozkładami jazdy i zasadami, które obowiązują na dworcach, stacjach i przystankach, ponieważ dojazd do pracy zajmuje nam bardzo dużo, czasu, często ponad godzinę. Jednak wszyscy doskonale radzą sobie z dotarciem do miejsca praktyk.
Kurs języka niemieckiego przebiegał w miłej i sympatycznej atmosferze, ciekawe metody nauki pozwoliły nam na przełamanie barier językowych i młodzież utrwaliła słownictwo poznane już w kraju. Wszyscy pozytywnie zaliczyli kurs językowy, otrzymali certyfikaty i większą pewność siebie, że lepiej poradzą sobie dzięki temu na praktykach.
Od czwartku rozpoczęliśmy praktyki zawodowe w hotelach. Część z nas pracuje w recepcji, część w dziale hauskeepingu, a pozostałe osoby pomagają w przygotowaniu śniadań w restauracji hotelowej. Podczas pracy przekonaliśmy się, że nasza znajomość języka niemieckiego i angielskiego pozwala swobodnie komunikować się w sytuacjach codziennych i zawodowych. Opiekunowie praktyk odnoszą się do nas serdecznie i życzliwie. Pomagają w sytuacjach kłopotliwych i starają się niwelować bariery językowe. Wykonując obowiązki zawodowe, poznajemy standardy pracy w niemieckich hostelach i hotelach, doskonalimy umiejętności językowe i kształtujemy nowe postawy społeczne, jak tolerancję na odmienność kulturową i zwyczajową innych narodów.
Zgodnie z zasadę, że podróże kształcą, mieszkanie u rodzin niemieckich pozwala nam poznać walory ich kuchni oraz codzienne zwyczaje i obyczaje. Nasza gospodyni – „przyszywana babcia” już wie, co lubimy zjeść przygotowując dla nas pyszne potrawy, a także stara się pomagać nam w nauce i poprawnej wymowie języka niemieckiego. Nie wszyscy jednak takie „przyszywane babcie” posiadają dlatego do niektórych zasad i reguł obowiązujących na miejscu musimy się jeszcze dostosować.
Przed hotelarzami, w których mamy praktyki, nie lada wyzwanie – od niedzieli do berlińskich obiektów hotelarskich przyjeżdżają goście z całego świata na Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB, które odbywają się tutaj co dwa lata. Mamy nadzieję, że doskonale sobie w tym czasie poradzimy, a dni spędzone u naszego sąsiada upłyną nam w miłej i serdecznej atmosferze owocując wieloma doświadczeniami życiowymi i zawodowymi.

POZDRAWIAJĄ
Hotelarze z Wodziczki wraz z opiekunem




6 lutego 2018r.

Nasi HOTELARZE przygotowują się do wyjazdu

na miesięczne praktyki do BERLINA

     W ramach przygotowań do wyjazdu na praktyki zagraniczne w Berlinie uczniowie klas hotelarskich uczestniczyli w dodatkowych zajęciach z języka niemieckiego i języka angielskiego. Ich głównym celem było kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.
     Podczas zajęć uczniowie zapoznawali się ze słownictwem ogólnym oraz zawodowym - hotelarskim. Następnie celem utrwalenia słownictwa wykonywali zadania oraz odgrywali scenki (dialogi), ćwicząc tzw. reagowanie językowe min. w trakcie obsługi gości przy ladzie recepcyjnej.
     Dzięki powyższym ćwiczeniom uczniowie mieli okazję użyć przydatnych zwrotów dnia codziennego i zawodowego w praktyce, utrwalić struktury leksykalno-gramatyczne - w szczególności kształtować umiejętność komunikowania się w języku niemieckim i angielskim w zakresie poszczególnych obszarów i tematów.
     Oczywiście to nie koniec ich przygody językowej. Na ostatnich zajęciach uczniowie przystąpią do testu, który składać się będzie z części pisemnej oraz ustnej i sprawdzał będzie wiedzę oraz umiejętności z zakresu omówionych wcześniej tematów. Natomiast w Berlinie uczniowie będą dalej poszerzać swoją wiedzę na kursie z języka niemieckiego w naszej zaprzyjaźnionej agencji BERLINK. Mamy nadzieję, że dzięki dodatkowym zajęciom uczestnicy projektu wzmocnią swoje umiejętności komunikacyjne i będzie im łatwiej porozumieć się za granicą.
     Poza przygotowaniami językowymi uczniowie przeszli również szkolenie w ramach technik pracy w hotelarstwie z zakresu przygotowania jednostek mieszkalnych na przyjazd gości. Dzięki temu, że w naszym szkolnym internacie są dostępne pokoje, w których hotelarze mogą doskonalić procedury sprzątania i przygotowania jednostki mieszkalnej przed przyjazdem gości, mogą praktycznie sprawdzać nabytą przez nich wiedzę. Ćwiczenia praktyczne odbywały się w internacie naszej szkoły.





7 grudnia 2017r.

Międzyszkolny quiz - "Współczesny savoir-vivre"

     W tym roku, kolejny już raz, zaprosiliśmy uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej do udziału w naszym quizie: "Współczesny savoir-vivre". Serdecznie powitaliśmy w naszej szkole uczniów i nauczycieli ze szkół: Szkoły Podstawowej nr 1 w Mosinie, Szkoły Podstawowej nr 2 w Mosinie i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie.
      Pani Marzena Adamczak, organizatorka projektu finansowanego z funduszy europejskich programu PO WER: "Hotelarze z Wodziczki-europejski rynek pracy na Was czeka", zapoznała nas z tym projektem oraz innymi, realizowanymi w naszej szkole. Następnie obejrzeliśmy prezentację dotyczącą planowanego w 2018 roku wyjazdu do Berlina, na praktyki zawodowe hotelarzy. Można było zobaczyć miejsca, które odwiedzą uczniowie uczestniczący w projekcie.
     Kolejnym punktem programu było zapoznanie się z zasadami savoir-vivru panującymi w różnych krajach Europy, pomogły w tym przygotowane przez uczniów klasy I b TH plakaty, związane tematycznie ze zwyczajami savoir-vivru, panującymi w krajach Unii Europejskiej. Uczniowie odpowiadali na wylosowane pytania. Najlepszy wynik uzyskała uczennica Szkoły Podstawowej nr 2 w Mosinie, Sandra Słowik.
     Udział w quizie uprzyjemniała nam degustacja pierników, przygotowanych przez uczennice naszej szkoły, na zajęciach kółka "Warsztaty kulinarne", które prowadzi pani profesor Małgorzata Kołodziej. Organizatorki quizu wręczyły uczestnikom pamiątkowe dyplomy, a laureatce także nagrodę. W atmosferze pachnącej piernikami i imbirową herbatą pożegnaliśmy naszych gości.


7


16 listopada 2017r.
Spotkania koordynatorek projektu „ Uczniowie z Wodziczki-europejski rynek pracy na Was czeka” z rodzicami i uczniami, którzy zakwalifikowali się do wyjazdu na praktyki zagraniczne do Berlina

berlin (8 kB)      16 listopada 2017r. o godzinie 18.00 odbyło się drugie spotkania koordynatorek projektu „ Uczniowie z Wodziczki-europejski rynek pracy na Was czeka” z rodzicami i uczniami, którzy zakwalifikowali się do udziału w jego realizacji. Celem spotkania było zapoznanie młodzieży i rodziców z kolejnymi etapami przygotowań uczestników projektu do wyjazdu na praktyki zagraniczne do Berlina. Koordynatorki przedstawiły szczegółowy plan przygotowań, w których znalazły się następujące działania:
  • przygotowanie językowe z zakresu języka niemieckiego i angielskiego; nauka języków obcych będzie przebiegała dwuetapowo: indywidualne zajęcia w MCI z wykorzystaniem zakupionego programu komputerowego w wymiarze 20 godzin języka niemieckiego oraz zajęcia zorganizowane z języka angielskiego – 10 godzin i języka niemieckiego 20, w tym 10 godzin nauki języka niemieckiego zawodowego i 10 godzin języka niemieckiego ogólnego; zajęcia poprowadzą nauczyciele języków obcych;
  • przygotowanie kulturowe z zakresu wiedzy o Niemczech i mieszkańcach, zajęcia poprowadzą: nauczyciel geografii i wychowawcy klas w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
  • przygotowanie pedagogiczne, które zostanie zorganizowane w oparciu o opracowany wcześniej program zajęć, spotkania poprowadzą: doradca zawodowy i pedagog szkolny w ramach zajęć z wychowawcą i indywidualnych spotkań;
  • przygotowanie z zakresu BHP, zajęcia poprowadzi nauczyciel BHP i nauczyciele przedmiotów zawodowych podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
  • spotkanie z policjantem, który omówi najważniejsze zagadnienia z zakresu odpowiedzialności prawnej uczniów podczas pobytu w Berlinie;
  • przygotowanie rodziców do rozłąki z dziećmi wyjeżdzającymi na praktyki zawodowe, spotkanie odbędzie się w 16 listopada, poprowadzą je doradca zawodowy i pedagog szkolny.
Następnie koordynatorki projektu przypomniały rodzicom o obowiązku dostarczenia do szkoły następujących dokumentów:
  • ksero dowodu osobistego lub paszportu dziecka;
  • ksero Europejskiej Karty Zdrowia;
  • zaświadczenie od lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do wyjazdu dziecka na zagraniczne praktyki zawodowe;
  • książeczkę zdrowia dla celów sanitarno – epidemiologicznych; skierowanie na bezpłatne badania uczniowie otrzymają na początku stycznia 2018r.
Na zakończenie spotkania organizatorki przedstawiły wstępny kosztorys wyjazdu oraz omówiły warunki zakwaterowania uczniów u rodzin niemieckich.
Kolejne spotkanie odbędzie się 18 stycznia 2018r. o godz. 18.00 w sali 201.


4 września

REKRUTACJA

Trwa nabór wśród uczniów klas technikum w zawodzie technik hotelarstwa do odbycia praktyki zawodowej w Berlinie w ramach projektu „Hotelarze z Wodziczki – europejski rynek pracy na Was czeka”.
Regulamin rekrutacji tutaj  >>>




MALAGA 2017

2 czerwca 2017r.

„Hotelarze z Wodziczki –

europejski rynek pracy na Was czeka”

powiatowa17 (19 kB)

Zródło: Powiatowa 17.   

     W naszym Zespołu Szkół odbyła się uroczystość podsumowująca realizację pierwszego etapu projektu: „Hotelarze z Wodziczki – europejski rynek pracy na Was czeka” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”, którego beneficjentem jest FRSE.
W uroczystości wziął udział Wicestarosta Poznański Tomasz Łubiński, dyrektor Zespołu Szkół im. Adama Wodziczki Paweł Zawieja, przedstawiciele zaprzyjaźnionych Gimnazjów, nauczyciele, rodzice, uczniowie Technikum w zawodzie technik hotelarstwa i uczestnicy ww. projektu.
Po odśpiewaniu hymnu państwowego i hymnu Unii Europejskiej głos zabrali zaproszeni gości. Następnie koordynatorka przedsięwzięcia przedstawiła szczegółowe cele i założenia projektu, etapy realizacji i źródła finansowania. W swoim wystąpieniu Marzena Adamczak wielokrotnie podkreślała, że głównymi celami projektu są: wzrost kompetencji zawodowych młodzieży w zawodzie technik hotelarstwa oraz podniesienie umiejętności z zakresu języków obcych, a taki sposób osiągania zamierzeń – wyjazd na czterotygodniowe praktyki zagraniczne do słonecznej Malagi jest dużą szansą dla młodych hotelarzy na znalezienie ciekawej pracy w kraju i za granicą. Koordynatorka podzieliła się z uczestnikami spotkania rezultatami projektu i wskazała wpływ przedsięwzięcia na podniesienie jakości kształcenia przyszłych hotelarzy. Jednocześnie prelegentka przedstawiła plan na kolejny rok szkolny – wyjazd kolejnej dziesięcioosobowej grupy hotelarzy na praktyki zawodowe do Berlina. Następnie opiekunka grupy uczniów, którzy wrócili z Hiszpanii – Anna Sawińska podzieliła się swoimi wrażeniami z pobytu w Maladze. W prezentacji uwzględniła relacje z podróży, pobytu u hiszpańskich rodzin, odbytych praktyk i sposobu spędzania wolnego czasu. Nauczycielka podkreślała, że pobyt młodzieży w Hiszpanii był ciekawą lekcją poznania jej walorów geograficznych i okazją do przełamywania barier kulturalnych i językowych. Następnie oddano głos młodzieży, która w oparciu o swoją prezentację podzieliła się doświadczeniami z wyjazdu do nieznanego im wcześniej państwa. Uczennice wielokrotnie zwracały uwagę na fakt, że projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej dla wielu z nich był podróżą życia, na która obecnie wielu nie mogłoby się wybrać.
Całość podsumowało uroczyste wręczenie przez Starostę Powiatu Poznańskiego Tomasza Łubińskiego i dyrektora Zespołu Szkół Pawła Zawieję dziesięcioosobowej grupie hotelarzy Certyfikatów potwierdzających odbyte praktyki zawodowe.
Po części oficjalnej odbyło się spotkanie przy kawie, które uatrakcyjnił okazjonalny tort ozdobiony logo projektu. Ta część uroczystości przebiegała w przyjaznej atmosferze i dawała możliwość dalszego dzielenia się zdobytymi doświadczeniami z pisania projektu i jego realizacji.



5 kwietnia 2017r.

3 kwietnia 2017r.

Hotelarze w el Museo del Vino Malaga

     W przedostatni dzień naszego cudownego pobytu w Maladze jeszcze wiele się działo. Przed południem udaliśmy się do el Museo del Vino Malaga, które położone jest w historycznym centrum miasta. Oferuje spacer po historii i kulturze wina w prowincji Malaga, przy czym głównym celem jest upowszechnianie i promowanie win z nazwą pochodzenia “Málaga“ i ”Sierra de Malaga“. Cała kolekcja win znajdujących się w muzeum składa się z najlepszych pochodzących z najstarszych winnic w Maladze lub z jej okolic. Oczywiście najlepszym punktem wycieczki była degustacja dwóch rodzajów win: białego i ciemnoczerwonego. Pracownica muzeum nauczyła nas sposobu degustacji wina. Najpierw zwraca się uwagę na jego kolor i konsystencję, później zapach, a na końcu smak. Preferencje były podzielone, dla części z nas smaczniejsze było białe półwytrawne wino sporządzone na bazie jabłek, które podaje się do ryb, białego mięsa, makaronów, cielęciny, kurczaków, indyków, pasztetów, a także grzybów (poza prawdziwkami i oczywiście truflami). Pozostali zachwycili się winem mahoniowym z winogron suszonych na słońcu, co w konsekwencji daje mu niepowtarzalny zapach i smak. To wino serwuje się do do czerwonych mięs i dziczyzny, a oprócz nich do ostrzejszych, fermentowanych serów.
     Następnie udaliśmy się do biura naszego partnera z projektu na ostatnie już spotkanie z Magdą, naszym tutorem. Po rozliczeniu się z dokumentacją projektową, Magda wręczyła nam certyfikaty poświadczające odbyte praktyki, zdobyte umiejętności zawodowe i językowe oraz certyfikat potwierdzający zakończenie kursu języka hiszpańskiego. Przed nami ostatni dzień pobytu w Hiszpanii. Zapewne wykorzystamy go do końca. Piękna pogoda zachęca nas do plażowania i słodkiego lenistwa. Jeszcze tylko spakować walizki i ruszyć w drogę powrotną. Wszystko co dobre, szybko się kończy. Szkoda, że za rok nie możemy jechać na praktyki do Berlina. Tym, którzy się zastanawiają, czy warto na nie jechać, z całym przekonaniem mówimy, że tak.
     I na koniec jeszcze kilka zdjęć z naszego pobytu….


28 marca 2017r.

Nasi hotelarze na wycieczce do Grenady

     Minął już trzeci tydzień naszego pobytu w Maladze, w której czujemy się coraz pewniej. Jednak pomału zaczynamy odliczać dni do naszego powrotu, gdyż już się trochę stęskniliśmy za rodzicami, domem, znajomymi, szkołą i polskim jedzeniem. Po tygodniu pracy mieliśmy dwa dni planowanego odpoczynku. Poniedziałek spędziliśmy zgodnie ze swoimi upodobaniami. Część z nas zwiedzała Malagę, niektórzy biegali po sklepach, a jeszcze inni wygrzewali się na słońcu. W słoneczny wtorek udaliśmy się na zaplanowaną wycieczkę do Grenady, która oddalona jest od Malagi dwie godziny drogi. Autostrada w kierunku miasta prowadzi przez malownicze tereny górzyste, które dostarczały nam wielu wspaniałych widoków.
     Grenada – czarujące miasto leżące u podnóża gór Sierra Nevada była to pierwotnie osada ibero-celtycka, z późniejszymi wpływami Fenicjan, Kartagińczyków i Greków, którzy założyli tu w V w. p.n.e. kolonię Elibyrge. Za czasów Rzymian nazwa ewoluowała na Illiberis. Wizygoci docenili znaczenie miasta, utrzymując tu ośrodek administracyjny i warownię.
     Po podboju półwyspu przez Maurów (okres Al-Andalus), miasto odgrywało ważną rolę w ich strukturach administracyjnych. Niepokoje społeczne doprowadziły do zniszczenia grodu na początku XI w. Po odbudowie, miasto rozszerzyło się na jedno z przedmieść – Gárnata i stąd pochodzi współczesna jego nazwa. Dynastia Nasrydów, obawiając się rekonkwisty, od 1238 r. poddała się władzy lennej Królestwa Kastylii, tworząc Emirat Grenady. Przetrwał on do roku 1492, kiedy to Ferdynand II i Izabela I obalili ostatniego iberyjskiego sułtana Emira Muhammada XII, zwanego Boabdil.Po przymusowym nawróceniu lub wygnaniu żyjących tu dotychczas Żydów i Maurów, Grenada zmieniała się od XVI w. katolicką.
     Miasto słynie z wielu wspaniałych zabytków, z których cudem architektury jest Alhambra. Nam nie udało się zwiedzić tego miejsca, niemniej i tak jesteśmy oczarowani Grenadą. Po przyjeździe do celu wyprawy przespacerowaliśmy mauretańskimi, pamiętającymi czasy średniowiecza, uliczkami Albaicin, która została wpisana wraz z Alhambrą na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Tam zwiedziliśmy jeden z domów arabskich. Następnie udaliśmy się w kierunku Katedry Najświętszej Maryi Panny od Wcielenia i renesansowego pałacu Karola V. Gospodarzem pałacu był niegdyś rzymski cesarz – to na jego cześć nadano budowli tę nazwę. Niesamowite, okrągłe patio pałacu to jedno z najchętniej odwiedzanych miejsc w Grenadzie!
     Na zakończenie wycieczki przeszliśmy się malowniczymi uliczkami miasta pełnymi straganów z pamiątkami. Trudno było się oprzeć ich urokowi, dlatego znowu zrobiliśmy zakupy. Zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi udaliśmy się w drogę powrotną do Malagi. Przed nami już ostatni tydzień przygody w Maladze.


21 marca 2017r.
Nasi hotelarze witają wiosnę w Maladze

     Korzystając z faktu, że wtorek jest dla nas dniem wolnym od pracy i pięknej wiosennej pogody, udałyśmy się na wędrówkę po Maladze. Celem spaceru było dotarcie do twierdzy Alcazaba de Malaga i zamku Castillo de Gibralfaro. Początki tego zespołu pałacowo-obronnego sięgają epoki muzułmańskiej. Warownia położona jest u podnóży góry Gibralfaro. To także zabytek zaliczany do dziedzictwa historycznego i kulturowego Hiszpanii. Monumentalne mury zamku zaskakują swoimi rozmiarami.Podczas wizyty w Alcazaba de Málaga warto zwrócić uwagę na dziedziniec z fontannami i dziedziniec z basenem. Zamek Gibralfaro wzniesiony przez Jusufa I, muzułmańskiego władcę Grenady, w pierwszej połowie XIV wieku utytułowany jest na górze o wysokości 131 m n.p.m.
Po zdobyciu Malagi przez Hiszpanów w 1487 roku, zamek był rezydencją Ferdynanda II Katolickiego i jego żony Izabeli Katolickiej. Pełnił rolę militarną do 1925 roku.
Zamek zbudowano z uwzględnieniem nowych ówcześnie rozwiązań. Biegnące zygzakiem mury pozwoliły zrezygnować z budowania baszt flankujących, a główna brama, umieszczona w najniższej części, została zbudowana w taki sposób, że atakujący, po sforsowaniu jednych drzwi, musieli zmienić kierunek ataku, co osłabiało jego impet i utrudniło zdobycie drugich drzwi, podczas gdy obrońcy mogli razić ze szczytu bramy. Obecnie pozostałe mury obronne udostępnione są do zwiedzania. Na szczycie muru dostępna jest rampa, z której roztacza się widok na miasto, a przy dobrej widoczności można zobaczyć Giblartar i góry Atlas.
Wspinając się malowniczą trasą na szczyt Gibralfaro, mogłyśmy z lotu ptaka podziwiać zabytki miasta oraz wspaniałą naturę. Zachwycił nas widok katedry nazywanej La Manquita „ jednoręka kobieta”. Ta czuła nazwa wynika z tego, że podczas gdy oryginalne plany budowlane zawierały 2 wieże, brak funduszy pozwolił na ukończenie tylko jednej. Z wysokości mogłyśmy oglądać arenę korridy oraz zacumowane w porcie jachty i motorówki.
Następnie udałyśmy się do Centrum Kulturalnego Pompidou i portu Muello Uno, aby podziwiać olbrzymi statek wycieczkowy, który zacumował w mieście. Wtedy przyszła nam do głowy myśl – cudownie byłoby odbyć praktyki zawodowe na takim statku...

19 marca 2017r.
! Hola !

     Mija drugi tydzień naszego pobytu w Maladze. W tym czasie odwiedził nas pan dyrektor Paweł Zawieja. Podczas pobytu Dyrektor przyglądał się zajęciom z języka hiszpańskiego, wziął udział w naszym cotygodniowym spotkaniu z tutorem – panią Magdą i sprawdził nienaganne porządki w pokojach. Mamy nadzieję, że wypadliśmy dobrze i nie musi się o nas martwić!
„Hotelarze Wodziczki” pracują w czterech hiszpańskich hotelach: Hotel Itaka Malaga_Lasconi for Hotels SL, Hotel Soho Los Naranjos, Soho Boutique Hotels Malaga SL i Soho Bahia Malaga_ Consultora Hotelera Sl i pod okiem swoich opiekunów – często przystojnych Hiszpanów i przesympatycznych Hiszpanek, doskonalą swoje kompetencje zawodowe i umiejętności językowe. Na stanowiskach pracy czujemy się już pewnie i profesjonalnie wykonujemy swoje obowiązki. Po Maladze poruszamy się jak po Mosinie, odkrywamy coraz to piękniejsze zakątki miasta, chociaż miejscami najczęściej odwiedzanymi są: Plaza de la Constitucion, Puerto de Malaga, Larios Centro i sklepy Mercado Merced i oczywiście plaża. W ostatnich dniach mogliśmy podziwiać piękne wzburzone morze z imponującymi falami. W najbliższy poniedziałek wybieramy się do fortecy obronnej Alcazaba i Museo Picasso.
Przebywanie w rodzinach hiszpańskich pozwala nam poznawać codzienne życie mieszkańców, ich zwyczaje i upodobania. Zauważyliśmy, że w Hiszpanii ludzie lubią jeść obiad, kolację wspólnie z rodziną, przyjaciółmi, kolegami z pracy poza domem. Są bardzo towarzyscy. Do późnych godzin wieczornych przesiadują w restauracjach, barach i spędzają czas na na wesołych pogawędkach. W godzinach dopołudniowych wiele starszych, eleganckich i zadbanych osób spotyka się ze swoimi znajomymi w kawiarniach, barach, popijając kawę i przegryzając ciastko. Przyjemnie patrzeć na wesołych, rozbawionych Hiszpanów, którzy znajdują czas dla swoich bliskich i znajomych.
Malaga jest to także miasto tętniące życiem kulturalnym. W ubiegły weekend odbył się festiwal tańca i muzyki różnych narodów, a w tym tygodniu możemy przejść się po czerwonym dywanie, który symbolizuje rozpoczęcie festiwalu filmu hiszpańskiego.
Dowiedzieliśmy się także, że miasto boryka się z dużym problemem bezrobocia, czego przejawem są osoby biedne, często bezdomne, żebrzące na ulicach, pod sklepami.
Przed nami jeszcze dwa tygodnie pobytu. Mamy nadzieję, że przyniosą nam jeszcze wiele wrażeń i niezapomnianych przeżyć.
!Hasta luego!   
„Hotelarze z Wodziczki”   

9 marca 2017r.
Spełniły się nasze marzenia o podróży w nieznane….

     5 marca w późnych godzinach nocnych dziesięcioosobowa grupa hotelarzy z Zespołu Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie wraz z opiekunką wyruszyła autokarem spod budynku szkoły do Berlina, aby następnie samolotem udać się do Malagi położonej na terenie Hiszpanii. Celem niecodziennej wyprawy jest odbycie przez uczniów Technikum Hotelarskiego obowiązkowej czterotygodniowej praktyki w hiszpańskich hotelach. Do wyjazdu przygotowywaliśmy się już od początku października. W ramach zaplanowanych zajęć przygotowawczych doskonaliliśmy swoje kompetencje zawodowe, umiejętności językowe i społeczne. Poznawaliśmy walory geograficzne i społeczne Hiszpanii oraz kulturę jej mieszkańców. Oprócz tego rozpoczęliśmy naukę języka hiszpańskiego. W ten sposób chcieliśmy uniknąć sytuacji stresowych i poczuć się w nowym miejscu bezpiecznie.
Po wylądowaniu samolotu w Maladze na lotnisku powitał nas przystojny Hiszpan, który zawiózł grupę autokarem do miejsca docelowego. Miasto przyjęło nas słoneczną pogodą. Przez okna autokaru podziwialiśmy hiszpański krajobraz . Zachwycał nas widok Morza Śródziemnego, zieleń palm i malownicze budynki. Na miejscu serdecznie przywitała nas Julia, przedstawicielka biura Tribeka i goszczące rodziny, które zabrały nas do swoich domów.
Pierwsze dni pobytu w Maladze upłynęły nam na asymilacji do nowego środowisku. Na powitalnym spotkaniu w biurze Tribeki poznaliśmy zasady obowiązujące w pracy w hotelach i wśród goszczących rodzin. Oprócz tego mieliśmy lekcje języka hiszpańskiego i wycieczkę po mieście. Czas wolny spędzaliśmy wędrując po urokliwych uliczkach miasta, poznając jego zabytki i kulturę. Nasze hiszpańskie domy położone są blisko morza, dlatego chętnie spacerujemy wzdłuż plaży, co utrwalamy na licznych zdjęciach.
Od środy rozpoczęliśmy praktyki zawodowe w hotelach. Część z nas pracuje w recepcji, a pozostałe osoby pomagają w przygotowaniu pokoi hotelowych. Podczas pracy przekonaliśmy się, że nasza znajomość języka angielskiego pozwala nam swobodnie komunikować się w sytuacjach codziennych i zawodowych. Opiekunowie praktyk odnoszą się do nas serdecznie i życzliwie. Pomagają w sytuacjach kłopotliwych i starają się niwelować bariery językowe. Wykonując obowiązki zawodowe, poznajemy standardy pracy w hiszpańskich hotelach, doskonalimy umiejętności językowe i kształtujemy nowe postawy społeczne, jak tolerancję na odmienność kulturową i zwyczajową innych narodów.
Zgodnie z zasadę, że podróże kształcą, mieszkanie u rodzin hiszpańskich pozwala nam poznać walory ich kuchni oraz codzienne zwyczaje i obyczaje. Hiszpanie uczą się od nas polskich zwyczajów. Nasza gospodyni – przyszywana babcia już wie, że do posiłku lubimy wypić ciepłą herbatę, a na śniadanie nie codziennie preferujemy dżem i czekoladę.
Przed nami jeszcze trzy tygodnie pobytu w Maladze. Mamy nadzieję, że upłyną nam w miłej i serdecznej atmosferze i zaowocują wieloma doświadczeniami życiowymi i zawodowymi.

„Hotelarze z Wodziczki”   

Styczeń/luty 2017r.


Źródło: Twoja Telewizja Internetowa Gmina Mosina

Styczeń 2017r.
Hotelarze przygotowują się do wyjazdu do Hiszpanii
     W ramach przygotowań do wyjazdu na praktyki zagraniczne w Hiszpanii uczniowie klas hotelarskich uczestniczyli w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego. Ich głównym celem było kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.
     Podczas zajęć uczniowie zapoznawali się ze słownictwem z takich tematów jak: Człowiek, Dom, Szkoła, Praca, Życie rodzinne i towarzyskie, Żywienie, Zakupy i usługi, Podróżowanie i turystyka, Zdrowie oraz Nauka i technika. Następnie celem utrwalenia słownictwa wykonywali zadania oraz odgrywali scenki (dialogi), ćwicząc tzw. reagowanie językowe.
     Duży nacisk został położony na kształtowanie strategii komunikacyjno-kompensacyjnych. Dzięki powyższym ćwiczeniom uczniowie mieli okazję użyć przydatnych zwrotów dnia codziennego w praktyce, utrwalić struktury leksykalno-gramatyczne - w szczególności kształtować umiejętność komunikowania się w języku angielskim w zakresie poszczególnych obszarów i tematów.
     Na ostatnich zajęciach uczniowie przystąpili do testu, który składał się z części pisemnej oraz ustnej i sprawdzał wiedzę oraz umiejętności z zakresu omówionych wcześniej tematów. Mamy nadzieję, że dzięki dodatkowym zajęciom uczestnicy projektu wzmocnili swoje umiejętności komunikacyjne i będzie im łatwiej porozumieć się za granicą. Trzymamy za Was kciuki! GOOD LUCK!
Alicja Hinc – nauczyciel języka angielskiego

25 stycznia 2017r.
     Odbyło się spotkanie z Funkcjonariuszem Policji z Komendy Miejskiej w Mosinie, p. Izabelą Labrzycką i Kuratorem Zawodowym I Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej w Śremie, p. Marcinem Iwanowskim. Tematem spotkania, które zostało przeprowadzone w formie warsztatów, była "Odpowiedzialność karna młodocianych" i "Cyberprzemoc". W spotkaniu, będącym jednym z szeregu elementów przygotowujących uczniów do wyjazdu na praktyki do Hiszpanii, w ramach Projektu "Hotelarze z Wodziczki - europejski rynek pracy na Was czeka ", brali udział uczestnicy Projektu.

Grudzień 2016r.
     W ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego uczestników projektu Hotelarze z Wodziczki – europejski rynek pracy na Was czeka oraz ich opiekunów odbywają się zaplanowane w projekcie zajęcia z doradcą zawodowym i pedagogiem szkolnym. Doradca zawodowy omówił z uczniami kwestie związane z psychologicznymi aspektami pracy w obcym środowisku – radzenie sobie ze stresem w nowym środowisku pracy, a kolejne spotkanie poświęcone zostanie specyfice rynku pracy UE ze szczególnym uwzględnieniem podstaw prawa pracy w Hiszpanii. Pedagog szkolny zajmuje się bardzo ważną dla uczestników i ich rodziców kwestią radzenia sobie ze stresem związanym z rozłąką z bliskimi oraz bezpieczeństwem podczas pobytu i pracy w krajach UE. Głównym celem zajęć z uczniami jest wzajemne poznanie się uczestników wyjazdu, wzmocnienie poczucia własnej wartości i przygotowanie do umiejętnego poradzenia sobie w trudnej psychologicznie sytuacji rozstania z bliskimi oraz pracą w nowym środowisku. Przewidziane zostały również analogiczne zajęcia dla rodziców/opiekunów uczestników. W dniu 15 grudnia 2016 r., po spotkaniu wychowawców klas z rodzicami, doradca zawodowy p. Anna Małecka i pedagog szkolny p. Krzysztof Widera przeprowadzili warsztaty dla rodziców uczniów biorących udział w projekcie Hotelarze z Wodziczki – europejski rynek pracy na Was czeka. Uczestników projektu i ich rodziny czeka wyzwanie związane z długim okresem rozłąki, przebywaniem i pracą w nowym środowisku kulturowym. Szkole zależy, aby okres tej rozłąki był jak najbardziej łagodny, a praktyki zagraniczne był okresem zdobywania doświadczeń zawodowych i nawiązywaniu nowych, bezpiecznych relacji. Chcemy dać rodzicom i ich dzieciom narzędzia do radzenia sobie ze stresem wywołanym rozłąką i pracą w nowym środowisku i jednocześnie pokazać sposoby na wykorzystanie tego czasu na własny rozwój zarówno osobisty jak i edukacyjno-zawodowy.
Wszystkich uczestników serdecznie zachęcamy do spotkań i konsultacji, a rodziców zapraszamy na dodatkowe indywidualne rozmowy, które mamy nadzieję pozwolą rozwiać wszelkie rodzące się wątpliwości oraz znaleźć odpowiedź na nurtujące pytania związane z wyjazdem Państwa dzieci.
Anna Małecka i Krzysztof Widera  

28 listopada 2016r.
     W mroźny poniedziałek serdecznie powitaliśmy w naszej szkole uczniów i nauczycieli z gimnazjum: w Zespole Szkół w Rogalinie, Gimnazjum w Borowie, w Zespole Szkół w Mosinie i Gimnazjum w Starych Oborzyskach.
Gości zaprosiliśmy do udziału w naszym quizie: "Współczesny savoir-vivre".
Pani Marzena Adamczak, koordynatorka projektu finansowanego z funduszy europejskich "Hotelarze z Wodziczki - europejski rynek pracy na Was czeka" zapoznała nas z realizacją projektu.
Następnie obejrzeliśmy prezentację, przygotowaną przez ucznia klasy I b Technikum Hotelarz, Daniela Wośkowiaka, dotyczącą zasad savoir-vivru panujących w Hiszpanii. Zaprezentowaliśmy także plakaty związane tematycznie ze zwyczajami savoir-vivru, panującymi w krajach Unii Europejskiej. Materiały te, były pomocne w odpowiedzi na zadawane pytania. Udział w quizie uprzyjemniała nam degustacja pierników i ciast przygotowanych przez uczennice naszej szkoły na zajęciach kółka "Warsztaty kulinarne". Pani wicedyrektor Anna Sawińska wręczyła uczestnikom quizu pamiątkowe dyplomy. W atmosferze pachnącej piernikami i imbirową herbatą pożegnaliśmy naszych gości.

17 listopada 2016r.
     Odbyło się drugie spotkania koordynatorek projektu „ Hotelarze z Wodziczki - europejski rynek pracy na Was czeka” z rodzicami i uczniami, którzy zakwalifikowali się do udziału w jego realizacji. Celem spotkania było zapoznanie młodzieży i rodziców z etapami przygotowań uczestników projektu do wyjazdu na praktyki zagraniczne do Malagi. Koordynatorki przedstawiły szczegółowy plan przygotowań, w których znalazły się następujące działania:
- przygotowanie językowe z zakresu języka hiszpańskiego i angielskiego; nauka języków obcych będzie przebiegała dwuetapowo: indywidualne zajęcia w MCI z wykorzystaniem zakupionego programu komputerowego w wymiarze 20 godzin języka hiszpańskiego oraz zajęcia zorganizowane z języka angielskiego – 10 godzin i języka hiszpańskiego 15 godzin; zajęcia poprowadzą nauczyciele języków obcych;
- przygotowanie kulturowe z zakresu wiedzy o Hiszpanii i jej mieszkańcach, zajęcia poprowadzą nauczyciele geografii i wychowawcy klas w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- przygotowanie pedagogiczne, które zostanie zorganizowane w oparciu o opracowany wcześniej program zajęć, spotkania poprowadzą: doradca zawodowy i pedagog szkolny w ramach zajęć z wychowawcą i indywidualnych spotkań;
- przygotowanie z zakresu BHP, zajęcia poprowadzi nauczyciel BHP i nauczyciele przedmiotów zawodowych podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych; spotkanie z policjantem, który omówi najważniejsze zagadnienia z zakresu odpowiedzialności prawnej uczniów podczas pobytu w Hiszpanii;
- przygotowanie rodziców do rozłąki z dziećmi wyjeżdzającymi na praktyki zawodowe, spotkanie odbędzie się w 15 grudnia, poprowadzą je doradca zawodowy i pedagog szkolny.
Następnie koordynatorki projektu przypomniały rodzicom o obowiązku dostarczenia do szkoły następujących dokumentów:
- ksero dowodu osobistego lub paszportu dziecka;
- ksero Europejskiej Karty Zdrowia;
- zaświadczenie od lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do wyjazdu dziecka na zagraniczne praktyki zawodowe;
- książeczkę zdrowia dla celów sanitarno – epidemiologicznych; skierowanie na bezpłatne badania uczniowie otrzymają na początku stycznia 2017r.
Na zakończenie spotkania organizatorki przedstawiły wstępny kosztorys wyjazdu oraz omówiły warunki zakwaterowania uczniów u rodzin hiszpańskich.
Kolejne spotkanie odbędzie się 26 stycznia 2018r. o godz. 18.00 w sali 201.


18 października 2016r.
     Rozstrzygnięty został konkurs plastyczny na logo-naklejkę projektu Hotelarze z Wodziczki - europejski rynek pracy na Was czeka. Oto wyniki:
   I miejsce - Agnieszka Głowacka,
   II miejsce - Marta Wietrzyńska,
   III miejsce - Joanna Matecka.


Protokół z posiedzenia komisji konkursowej

Zwycięskie prace w kolejności zajętych miejsc:

01 (52 kB)01 (52 kB) 01 (52 kB)

15 września 2016r.
     W ramach trwających w Zespole Szkół przygotowań do realizacji projektu - ” Hotelarze z Wodziczki - europejski rynek pracy na Was czeka” koordynatorki p. Marzena Adamska i p. Anna Sawińska zorganizowały 15 września spotkanie z rodzicami uczniów klas I, II i III technikum w zawodzie technik hotelarstwa. Głównym celem przedsięwzięcia było przekazanie rodzicom podstawowych informacji na temat projektu. Nauczycielki omówiły główne jego cele, przybliżyły etapy realizacji oraz miejsca odbywania praktyk zawodowych hotelarzy. Następnie zapoznały rodziców z regulaminem udziału młodzieży w inicjatywie oraz przedstawiły regulamin konkursu na logo projektu. Po części informacyjnej rozpoczęła się dyskusja. Rodzice, zainteresowani zagranicznymi praktykami zawodowymi hotelarzy, zadawali szczegółowe pytania dotyczące warunków pobytu i pracy uczniów w hiszpańskiej Maladze i Berlinie. Z przebiegu dyskusji można wywnioskować, że nasza propozycja spotkała się z aprobatą rodziców, jednak mimo wszystko sytuacja budzi pewne obawy. Jesteśmy przekonani, że w miarę zaplanowanych przez Zespołu Szkół przygotowań młodzieży, rodziców i opiekunów praktyk do wyjazdu, wszystkie wątpliwości zostaną rozwiane.


fe_wer (3 kB)   ue_efs (4 kB)


Zespół Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie

62-050 Mosina, ul. Topolowa 2, tel. 61-81-32-922, e-mail: zsmosina @powiat.poznan.pl

Witrynę redaguje: Paweł Zawieja